De eerste titels van de 8ste festivaleditie van Paff zijn bekend: ANORA van Sean Baker, ARMAND van Halfdan Ullmann Tøndel, EMILIA PÉREZ van Jacques Audiard, L'HISTOIRE DE SOULEYMANE van Boris Lojkine en LA COCINA van Alonso Ruizpalacios. Eerder werd al openingsfilm MEGALOPOLIS van Francis Ford Coppola aangekondigd. De films zullen van 2 t/m 6 oktober 2024 te zien zijn op de verschillende Paff-locaties in Het Ketelhuis, Cinecenter, FC Hyena, FilmHallen, Kriterion en Rialto de Pijp. Kaarten zijn binnenkort verkrijgbaar via de filmtheaters, Cineville.nl en via Paff.nl.
Eerste titels filmprogramma
Naast openingsfilm MEGALOPOLIS (Francis Ford Coppola) zijn de eerste vijf films van het programma bekendgemaakt:
ANORA van Sean Baker
Op de slotavond van de 77ste editie van het festival van Cannes ging de belangrijkste prijs, de Gouden Palm voor beste film, naar Anora van de Amerikaanse indieprins Sean Baker, die in 2017 veel indruk maakte met The Florida Project.
Anora is een soort Assepoestervariant, maar dan met heel veel seks en drugs, over Ani (Mikey Madison), een stripper/lapdancer met een Oezbeekse grootmoeder, en Ivan (Mark Eidelstein), het door en door verwende zoontje van een Russische oligarch. Hij wil haar een week exclusief voor 10.000 dollar. Zij vraagt 15.000. Hij gaat akkoord. Zij zegt dat ze het ook wel voor 10.000 dollar had gedaan. Hij riposteert dat hij 30.000 dollar had gevraagd als hij haar was. Wat volgt is een doldrieste nachtelijke tocht langs casino’s in Las Vegas en clubs in alle uithoeken van New York, de thuisstad van Baker, die ook het scenario schreef en de montage deed.
ARMAND van Halfdan Ullmann Tøndel
Een alleenstaande moeder, een tikje extraverte actrice, wordt gesommeerd op school te verschijnen. Daar krijgt ze te horen dat haar 6-jarige zoontje Armand zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. Althans, dat zegt zijn beste vriendje, en zijn ouders én de schoolleiding zijn geneigd hem te geloven.
Armand is het speelfilmdebuut van de jonge Noorse regisseur en scenarist Halfdan Ullmann Tøndel, een kleinzoon van de filmlegendes Ingmar Bergman en Liv Ullmann, en werd in mei op het festival van Cannes onderscheiden met de Camera d’Or, de prijs voor het beste debuut in alle programmaonderdelen. De imposante hoofdrol wordt gespeeld door de Noorse Renate Reinsve, die in 2021 in Cannes werd onderscheiden als beste actrice voor haar rol in Joachim Triers The Worst Person in the World. Het Amsterdamse Keplerfilm is coproducent; de Nederlandse inbreng bestaat uit de muziek van Ella van der Woude, de visual effects van Stefan Beekhuijzen en de make-up Evalotte Oosterop.
EMILIA PÉREZ van Jacques Audiard
Emilia Pérez van de Franse regisseur Jacques Audiard is een sprankelende, in Mexico gesitueerde ‘misdaad-musical’ over een kartelbaas die een geslachtsveranderende operatie ondergaat – niet om aan zijn vijanden of de politie te ontkomen, maar omdat hij het echt zo voelt. Met geweldige liedjes en choreografieën, die het verhaal niet onderbreken maar juist voortstuwen. Audiard balanceert op een dun koord, met een musical over zoiets tragisch als 100.000 vermiste en vermoorde Mexicanen, maar hij haalt het einde wonderwel, mede door de geweldige vertolkingen van de Amerikaanse Zoe Saldana, de Spaanse trans actrice Karla Sofia Gascón, de Amerikaanse zangeres en actrice Selena Gomez en de Mexicaanse actrice en danseres Adriana Paz. Zij kregen gevieren de prijs voor de beste actrice; Emilia Pérez werd onderscheiden met de Juryprijs.
L'HISTOIRE DE SOULEYMANE van Boris Lojkine
In L’Histoire de Souleymane zien we twee dagen uit het leven van Souleymane, een Guinese fietskoerier die zich tijdens zijn ritjes door Parijs voorbereidt op zijn asielgesprek door een verhaal in te studeren dat niet van hem is. Het gesprek met de OFPRA (het Franse bureau voor de bescherming van vluchtelingen en staatlozen) is de sleutel tot het verkrijgen van papieren, maar Souleymane is er niet klaar voor.
L’Histoire de Souleymane van de Franse regisseur Boris Lojkine kan worden gezien als vervolg op Hope (2014), zijn eerste fictiefilm waarmee hij de Prix SACD won van het Cannes-nevenprogramma Semaine de la critique. Lojkine baseerde het script, dat hij samen met Delphine Agut schreef, op de verhalen die hij hoorde van echte bezorgers, waarin de kwestie van de papieren steevast terugkwamen.
De documentair ogende fictiefilm werd met een kleine crew opgenomen in Parijs, de fietsscènes zijn gefilmd vanaf andere fietsen. Hoofdrolspeler Abou Sangare (23), die zeven jaar eerder in Frankrijk was aangekomen, en zonder papieren werkt als monteur, werd op het afgelopen festival van Cannes voor zijn intense, ontroerende vertolking door de Un certain regard-jury onderscheiden met de prijs voor de beste acteur. L’Histoire de Souleymane kreeg ook de Prix de Jury.
LA COCINA van Alonso Ruizpalacios
La Cocina is een nieuw, zeer smakelijk hapje in de lange lijst geslaagde films en series die zich afspelen in de keuken. De Mexicaans-Amerikaanse productie van de Mexicaanse regisseur Alonso Ruizpalacios, losjes gebaseerd op het toneelstuk The Kitchen (1957) van de Britse toneelschrijver (en voormalig kok) Arnold Wesker, is gesitueerd in The Grill, een tourist trap op Times Square, New York, waar mensen van heinde en verre de lunch gebruiken. Terwijl er een constante stroom bestellingen binnenkomt, worden alle werknemers – de meesten zijn illegale immigranten – een voor een ondervraagd omdat er geld is verdwenen uit de kassa.
De enorme cast bestaat uit fijne, zeer diverse acteurs, onder wie Raúl Briones, Raúl Briones Carmona, Rooney Mara, Anna Diaz, Motell Foster, Oded Fehr, Lee R. Sellars, Eduardo Olmos en Spenser Granese. De film is geschoten in gloedvol zwart-wit, het opvallende camerawerk is van Juan Pablo Ramírez. De wereldpremière was begin dit jaar op het festival van Berlijn, waar de social satire een warm onthaal kreeg van de internationale pers.
(Still: Anora)